فرزندان امام حسین

فرزندان امام حسین
مهر 18, 1402
17 بازدید

بنا بر نقل معروف امام حسین علیه السلام دارای شش فرزند بودند که اسامی آنها عبارتند از : 1- حضرت علی اکبر علیه السلام که مادر ایشان را لیلی (لیلا) دختر ابومرة بن عروة بن مسعود بن معتب معرفی کرده اند .(1) این بانوی بزرگوار در واقعه ی کربلا حضور داشته اند . 2- حضرت […]

بنا بر نقل معروف امام حسین علیه السلام دارای شش فرزند بودند که اسامی آنها عبارتند از :

1- حضرت علی اکبر علیه السلام که مادر ایشان را لیلی (لیلا) دختر ابومرة بن عروة بن مسعود بن معتب معرفی کرده اند .(1) این بانوی بزرگوار در واقعه ی کربلا حضور داشته اند .

2- حضرت امام سجاد على بن الحسین علیه السلام معروف به زین العابدین و سیدالساجدین که مادرشان بنا بر نقل معروف حضرت شهربانو خاتون دختر یزدجرد سوم ّوده که مدت کوتاهی پس از ولادت ایشان از دنیا رفتند .(2)

3- حضرت عبدالله رضیع که ایشان همان حضرت علی اصغر علیه السلام می باشند که مادر ایشان بی بی حضرت رباب دختر امرء القیس بوده و  در واقعه ی کربلا حضور داشتند .(3)

4- حضرت جعفر که نام مادر ایشان در برخی از منابع ذکر نشده است اما آنچه مشخص می باشد ایشان از قبیله ی قضاعه بوده و برخی بزرگان همچون آیه الله العظمی مکارم شیرازی نام ایشان را  سلافه از خاندان بلی بن عمرو بن الحاف بن قضاعه ذکر کرده اند .(4) آنچه برخی منابع تاریخی به آن تصریح داشته اند این بانو در زمان حیات حضرت سیدالشهداء و قبل از واقعه ی کربلا وفات نموده اند .

5- حضرت سكينه ( در برخی منابع نام ایشان را آمنه هم ذکر کرده اند ) که مادر ایشان بی بی حضرت رباب دختر امرء القیس بوده و در واقعه ی کربلا حضور داشتند .(5)

6- حضرت فاطمه که نام مادر ایشان ام اسحاق دختر طلحة بن عبدالله تیمیه می باشد . ایشان ابتدا همسر امام حسن علیه السلام بودند که پس از شهادت امام مجتبی علیه السلام به عقد حضرت سیدالشهدا علیه السلام درآمدند .دیگر دخترِ این بانو ی مکرمه از امام حسن مجتبی علیه السلام ، حضرت فاطمه بنت الحسن سلام الله علیهما می باشد که همسر امام سجاد علیه السلام نیز بودند .(6)

اما در برخی منابع نیز فرزندان دیگری برای حضرت سیدالشهداء علیه السلام نقل کرده اند که عبارتند از :

1- محمد که گفته شده در كربلا شهيد شده است و از مادرش نام نبرده اند.(7)
2- رقیه که گفته شده مادرش شهربانو دختر يزدجرد بن شهريار بن شيرويه بوده است. (8) که البته اگر مادر ایشان را شهربانو بدانیم از آنجایی که این بانوی بزرگوار در سن سه سالگی به شهادت رسیده و حضرت شهربانو هم کمی پس از ولادت فرزندش امام سجاد علیه السلام از دنیا رفته اند ؛ این نقل صحیح نمی باشد و شاید مادر ایشان حضرت شهربانو نبوده و یا اگر مادر ایشان حضرت شهربانو بوده اند ، ایشان در کربلا سه سال نداشته اند .
3- زینب و عبیدالله که تنها به نامشان اشاره شده است.(9)
4-محسن نیز یکی دیگر از فرزندان امام حسین علیه السلام است که بنا بر نقل حاج شیخ عباس قمی بعد از شهادت امام حسین علیه السلام در راه سوریه و در نزدیکی شهر حلب به دنیا آمده و سپس از دنیا رفت .هویت مادر ایشان برای تاریخ نویسان به درستی معلوم نیست .شیخ محمد حرزالدین در کتاب مراقد المعارف به نقل از یاقوت حموی (جغرافی‌دان و تاریخ‌نویس عرب‌زبانِ یونانی‌تبار قرن ششم و هفتم قمری) محسن بن حسین را امام حسین علیه السلام دانسته بر این باور است هنگامی که خاندان امام حسین علیه السلام را به سوی شام به اسارت می‌بردند، در مسیر راه قسمت غربی حلب، کنار کوه جوشن یکی از همسران امام حسین علیه السلام فرزندش را سقط کرد. در آن حال از کارگران آن کوه مقداری آب و نان طلب نمود، ولی آنان وی را ناسزا گفته جواب ردّ دادند. آن بانو بر آنان نفرین کرد و به همین سبب هر کس در آن کوه کار کند بهره‌ای نمی‌برد. آن کودک محسن نام گرفت و در دامنه همان کوه به خاک سپرده شد. آستانه او به نام «مشهدالسقط» یا «مشهدالدکه» مشهور است.(10)

بنا بر آنچه گفته شد بنا بر نقل معروف امام سجاد علیه السلام دارای 3 برادر و دو خواهر بودند .اما بنا بر سایر نقل های مورخین که درجه اعتبار آنها از نقل های معروف کمتر می باشد امام سجاد علیه السلام دارای 6 برادر و 4 خواهر بوده اند  .

(1). طبقات الکبری، ج5، ص 326.(7). تاريخ قم، ص:196.
(2). کتاب تاریخ قم ، ص 192.
(3). نفس المهموم، ص 349، ارشاد مفید، ج2، ص 108، طبقات الکبری، ج5، ص 326؛ تاریخ قم، 192.
(4). طبقات الکبری، ج5، ص 326؛ کتاب تاریخ قم ، ص 192.
(5). همان؛ ارشاد، ترجمه ساعدى خراسانى، ص491.
(6). طبقات الکبری، ج5، ص 326؛ کتاب تاریخ قم ، ص 192.
(8). معالی السبطین، ج 2، ص 214.
(9). مجمل التواریخ و القصص، متن، ص: 455.
(10).مراقد المعارف، محمد حرزالدین، ج2، ص 298.

برچسب‌ها:, , , , ,