حضور حضرت علی علیه السلام در کشتی حضرت نوح

حضور حضرت علی علیه السلام در کشتی حضرت نوح
آبان 11, 1402
38 بازدید

فضائل امیر مومنان حضرت علی علیه افضل صلوة المصلین آنقدر زیاد است که به شمارش نخواهد آمد . نقل است که مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری را در عالم رویا پس از وفاتشان دیدند .حالت ایشان در رویا برای بیننده ی خواب جالب بود . ایشان را می بیند که در حال مطالعه […]

فضائل امیر مومنان حضرت علی علیه افضل صلوة المصلین آنقدر زیاد است که به شمارش نخواهد آمد . نقل است که مرحوم آیت الله العظمی سید احمد خوانساری را در عالم رویا پس از وفاتشان دیدند .حالت ایشان در رویا برای بیننده ی خواب جالب بود . ایشان را می بیند که در حال مطالعه هستند . از آ سید احمد سوال می کند :
که آقا شما علامه دهر بودید چطور الان در برزخ هم مشغول مطاله هستید ؟
ایشان می فرمایند :
فضائلی از امیرالمومنین در دنیا بخاطر احتمال انکار جاحدین برای ما بیان نشده بود. الان در عالم برزخ مشغول مطالعه ی فضائلی از امیر مومنان هستم که برای ما نگفته بودند.

یکی از این فضائل را علامه سید هاشم بحرانی در کتاب ” البرهان فی تفسیر القرآن ” به نقل از شیخ بُرسی به شرح ذیل نقل می کند . ایشان می نویسد :

أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صلی الله علیه واله وسلم کَانَ جَالِساً وَ عِنْدَهُ جِنِّیٌّ یَسْأَلُهُ عَنْ قَضَایَا مُشْکِلَهٍ، فَأَقْبَلَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فَتَصَاغَرَ اَلْجِنِّیُّ حَتَّی صَارَ کَالْعُصْفُورِ، ثُمَّ قَالَ: أَجِرْنِی، یَا رَسُولَ اَللَّهِ. فَقَالَ: مِمَّنْ؟ فَقَالَ: مِنْ هَذَا اَلْفَتَی [اَلشَّابِّ] اَلْمُقْبِلِ. فَقَالَ: وَ مَا ذَاکَ؟ فَقَالَ اَلْجِنِّیُّ: أَتَیْتُ سَفِینَهَ نُوحٍ لِأُغْرِقَهَا یَوْمَ اَلطُّوفَانِ، فَلَمَّا تَنَاوَلْتُهَا ضَرَبَنِی هَذَا فَقَطَعَ یَدِی، ثُمَّ أَخْرَجَ یَدَهُ مَقْطُوعَةً، فَقَالَ اَلنَّبِیُّ صلی الله علیه واله وسلم : هُوَ ذَاکَ.

رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم نشسته بودند و نزد آن حضرت یکی از جنیان بود و از مسائل مشکل سؤال می کرد، پس به ناگاه امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شدند، آن جن [از ترس] کوچک شد تا مثل گنجشکی گردید، سپس گفت: ای رسول خدا! مرا پناه بده. حضرت فرمودند: از چه کسی؟ عرض کرد: از این جوانی که به نزد ما می آید؟ رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم فرمود: علّت ترس تو چیست ؟ عرض کرد: روزی که طوفان شد، نزد کشتی حضرت نوح علیه السلام رفتم، تا آن را غرق کنم. همین که کشتی را گرفتم این جوان بر من ضربه ای زد و دستم را قطع نمود. بعد دست قطع شده اش را خارج کرد. پیامبر صلی الله علیه واله وسلم فرمودند: بله او همان جوان است.

و در روایت دیگری از همین کتاب آمده است:

«أَنَّ جَنِیّاً کَانَ جَالِساً عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صلی الله علیه واله وسلم ، فَأَقْبَلَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ علیه السلام ، فَاسْتَغَاثَ اَلْجِنِّیُّ، وَ قَالَ: أَجِرْنِی [یَا رَسُولَ اَللَّهِ مِنْ هَذَا اَلشَّابِّ اَلْمُقْبِلِ. قَالَ: وَ مَا فَعَلَ بِکَ؟ قَالَ: تَمَرَّدْتُ عَلَی] سُلَیْمَانَ، فَأَرْسَلَ إِلَیَّ نَفَراً مِنَ اَلْجِنِّ، فَطُلْتُ عَلَیْهِمْ، فَجَاءَنِی هَذَا اَلْفَارِسُ فَأَسَرَنِی وَ جَرَحَنِی، وَ هَذَا مَکَانُ اَلضَّرْبَهِ إِلَی اَلْآنَ لَمْ یَنْدَمِلْ.(1)فَنَزَلَ جِبْرَائِیلُ علیه السلام وَ قَالَ: اَلْحَقُ یُقْرِئُکَ اَلسَلَام وَ یَقُولُ لَکَ: إنِّی لَمُ أبْعَث نَبِیّاً قَطُّ إلّا جَعَلْتُ عَلِیاً مَعَه سِرّاً، وَ جَعَلْتُهُ مَعَکَ جَهْراً.»(2)

یکی از جنیان نزد رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم نشسته بود که امیرالمؤمنین علیه السلام وارد شدند. آن جن کمک خواست و عرض کرد: ای رسول خدا! مرا از این جوانی که می آید پناه بده. حضرت فرمودند: او با تو چه کاری کرده است؟ عرض کرد: بر سلیمان تمرد و عصیان کردم، از این رو تعدادی جنّ را نزد من فرستاد. ولی من بر آن ها غلبه کردم، در آن هنگام این اسب سوار نزد من آمد و مرا اسیر و مجروح نمود. [سپس محلّ جراحت را نشان داد و گفت:] تا الآن اثرش باقی مانده و بهبود پیدا نکرده. پس جبرئیل علیه السلام نازل شد و عرض نمود: خداوند برشما سلام می رساند و می فرماید: به درستی که من هیچ پیامبری را مبعوث نکردم مگر این که علیّ علیه السلام را مخفیانه با او قرار دادم ولی علیّ علیه السلام را با شما آشکار قرار دادم.

 

1- . البرهان، ج4، ص266 ؛ مشارق الانوار، ص110 بدون اضافاتی که مشخص شده.
2- . مشارق الانوار، ص110.
برچسب‌ها: