از هدفمندی تا اینستاگرام !

مرداد 12, 1398
14 بازدید

حضور در شبکه های اجتماعی چه داخلی مثل کلوپ،فیسنما،هم میهن و .. و چه خارجی از قبیل فیس بوک ، توییتر،اینستاگرام و … حضوری همانند حضور در یک جامعه بزرگ  و با بهتر بگویم یک جامعه بین المللی را تداعی می کند لکن با این تفاوت که نقش انسانها در شبکه های اجتماعی به مراتب از حضورشان […]

حضور در شبکه های اجتماعی چه داخلی مثل کلوپ،فیسنما،هم میهن و .. و چه خارجی از قبیل فیس بوک ، توییتر،اینستاگرام و … حضوری همانند حضور در یک جامعه بزرگ  و با بهتر بگویم یک جامعه بین المللی را تداعی می کند لکن با این تفاوت کعشق-مجازیه نقش انسانها در شبکه های اجتماعی به مراتب از حضورشان در جامعه پر رنگ تر و ایضا اثرگذار تر تعریف شده است .
یکی از اهداف کلانی که بنیانگذاران شبکه های اجتماعی با استفاده از روشهای خاصّ ِ روانشناسانه به دنبال آن بوده اند ساماندهیِ گروهی ِکاربران مجازی با سلایق مختلف می باشد که کاربر در آن گروه به تعامل با سایر همگروهی های خود پرداخته و با دیگران آشنا می شود.
گروهایی با گرایش هایی همچون :
دین
سیاست
اخبار
هنر
سکس
عشق
ادبیات
تجارت و تبلیغات
هک و …
از جمله عمده گرایش هایی می باشد که موسسین شبکه های اجتماعی به دنبال آن بوده و این شبکه ها را طوری طراحی کرده اند که یک کاربر می تواند در همه و یا برخی از گرایش ها حضوری فعال داشته باشد .
فرق عمده ی کاربر شبکه های اجتماعی در فضای مجازی با یک انسان در جامعه ، اولا پوشش ( واقعی و یا دروغین ِ ) دلخواهیست که این شبکه ها به افراد داده و در ثانی نحوه ی تعامل بدون محدودیت ِ فرد با سایر کاربران حاضر در شبکه می باشد.

شاید در جامعه به دلیل محدودیت هائی که وجود دارد به راحتی نتوان با یک فرد با مشخصاتی خاص ، ارتباط برقرار کرد اما برقراری این ارتباط با ساکنین جامعه ی مجازی و علی الخصوص کاربران شبکه های اجتماعی که اکثرا جوان می باشند ؛با چند کلمه در قالب یک کامنت ساده و یا یک لایک و ایموجی « قلب » امکان پذیر می باشد و افراد می توانند اثر چند جمله ی ساده ی خود و یا یک ابراز احساس در قالب ایموجی را به راحتی مشاهده نمایند .

به عبارت دیگر یک کاربر جوان در شبکه های اجتماعی ، حضورش در آن شبکه را از شخصیت واقعیش در اجتماع ِمردم ، اثرگذارتر می بیند و همین مهم یکی از دلایل عمده ی حضور این افراد در شبکه های اجتماعی می باشد .

از طرف دیگر به دلیل نبود یک قانون جامع در خصوص پیگیری تخلفات در شبکه های مجازی ، متاسفانه رعایت حدود الهی و در کنار آن اخلاق دینی و انسانی به مراتب کمرنگ تر از زندگی روزانه ی این افراد در جامعه ی واقعی شان میباشد و با تاسف فراوان باید گفت که بنیانگذاران  شبکه های اجتماعی از همین ضعفِ از قبل پیش بینی شده ، نهایت استفاده را کرده تا به تخریب تدریجی پایه های دینی و کم رنگ جلوه دادن اصول اخلاقی بپردازند .

نقض حریم های دینی و اخلاقی از مبرّزترین خصیصه های این شبکه هاست و متاسفانه کاربران نخبه و علی الخصوص افراد مذهبی نیز گاها با چنین نقض حریم هایی روبرو هستند .
چیزی که تکرار آن از قُـبح آن می کاهد .

آنچه که امروز در فضای مجازی شاهد آن هستیم پیوستن خیل کثیری از نخبه گان مذهبی به شبکه ی اجتماعی اینستاگرام و تشکیل جدید حلقه ی مذهبیــون در این شبکه ی اجتماعی می باشد . اما در این بین در راستای فعالیت های هدفمند این عزیزان یک نکته بسیار قابل توجه است و آن هم اینکه :

حضور در این شبکه های و فعالیت در این نرم افزارها قطعا (!)بدون گناه میسور نیست . اما گناهی که تکرار آن در فضای مجزای از قبح آن برای کاربران دینی این شبکه ها کاهیده و یا شاید اصلا به آن توجهی نداشته باشند و آنهم :
دیدن اتفاقی تصاویری که شرعا دیدن آنها جایز نیست .

بگذارید به نقل خاطره ای از استاد اخلاق حضرت آیت الله جاودان از فرزند مرحوم آیت الله نخودکی اشاره ای کنم .
استاد جاودان می فرمودند :نخودکی

فرزند مرحوم نخودکی می گفتند : روزی برای عیادت پدر که در بیمارستان بستری بود می رفتم . وقتی به بیمارستان رسیدم  کمی به من بی توجهی فرمودند . از ایشان علت را جویا شده و پرسیدم آیا از من خطائی سر زده است که به من بی توجهی فرمودید . پدر به فرمود : چرا در راهی که به بیمارستان می آمدی به نامحرم نگاه کردی ؟
با تعجب پرسیدم : من ؟ کجا به نامحرم نگاه کردم ؟؟
پدر فرمودند : فلان جا ( آدرس دادند ) که داشتی از خیابان رد می شدی آنطرف خیابان آن خانم بدحجاب که ایستاده بود . چرا نگاهش کردی ؟
به ایشان گفتم : من به او نگاه نکردم . داشتم از خیابان رد می شدم . خیلی اتفاقی نگاهم به آن خانم افتاد . پدر با ناراحتی فرمودند شما داشتی از این سمت خیابان رد میشدی  نگاه به آن سمت خیابان چرا افتاد و اصلا نگاهت آنطرف خیابان چه می کرد ؟؟

 

 

 

استاد جاودان می فرمودند :

این که این نگاه افتادن ها هم حتی اگر از روی عمد نباشد اثر دارد در زندگی 

حالا شما خودتان قضاوت کنید(!)

اتفاقا این شبکه ها با هدف اثرگذاری به شیوه ” فتح اندلسی ” برای دوران جنگ نرم طراحی شده اند .

«جان كالينز» تئوريسين دانشگاه ملي جنگ آمريكا، جنگ نرم را تعریف کرد و امروز ارتش ايالات متحده آمريكا در آيين رزمي خود آن را بدين صورت تعريف نموده است:

جنگ نرم، استفاده دقيق و طراحي شده از تبليغات و ديگر اعمالي است كه منظور اصلي آن تاثيرگذاري بر عقايد، احساسات، تمايلات و رفتار دشمن، گروه بي طرف و يا گروههاي دوست است به نحوي كه براي برآوردن مقاصد و اهداف ملي پشتيبان باشد

در حقیقت در جنگ نرم با تبلیغات می خواهند :
1-عقیده  2-احساسات 3-رفتار
طرف مقابلشان را تغییر دهند و حتما لازم نیست طرف مقابلشان دشمنشان باشد .همانطور که می بینید در تعریف به گروه های دوست نیز اشاره شده است .

یک یادآوری :

دهه 80 ایامی بود که بازار سی دی های غیر مجازی که فیلمهای عروسی و میهمانی های خصوصی افراد را در کشور در سطح گشترده پخش می کرد و خانواده های فراوانی همواره با این ترس روبرو بودند که مبادا فیلم های عروسی و یا میهمانی خانوادگی اشان پس از کپچر شدن توسط دفاتر خدمات رایانه ای و یا گروه هایی که دست به چنین اعمالی می زدند ؛ پخش نشود . یک دهه از آن زمان گذشت . حالا می بینید شاید همان خانواده هائی که میهمانی های خصوصی آنچنانی می گرفتند و از لو رفتن فیلم های خانوادگی اشان ترس داشتند الان به راحتی همان فیلم ها را حتی با وضعیت های بسیار بدتر در فضای مجازی منتشر می کنند بدون آنکه ترس و یا خجالتی داشته باشند .

حال اینکه چرا فضای عفاف و حیاء حداقل در فضاهای مجازی به این سمت و سو کشیده شده است خود یک داستانی جداگانه دارد که بخش عمده اش بر می گردد به سیاستگذاران عرصه های فرهنگ و سیاستمداران نا آشنا با فرهنگ فضاهای مجازی و ناآشناهای با فضای دینی که سیاستگزار در این عرصه شدند .

شاید عبارت ” الناس علی دین ملوکهم ” ناظر به همین سیاستمداران و سیاستگذاران ناآشنا و بی تقواست که علیرغم توصیه های اکید ، متعدد و پشت سر هم رهبری عزیزمان در دهه 70 در خصوص ” تهاجم فرهنگی ” و ” شبیخون فرهنگی ” هیچ توجهی شایسته ای نکرده و یا شاید هم در قالب سیاهی لشگر دستگاه استکبار و استعمار ، ناخودآگاه (!) فضا را به این سو کشاندند .

حال سوالی که مطرح است این است که وظیفه ی کاربران مذهبی حاضر در شبکه های اجتماعی چیست ؟

یک کاربر شبکه های اجتماعی باید قبل از هر چیز یک دستور کار را در قالب عناوین زیر برای خود مشخص نماید . دستور کاری که برای فعالیت موفق در شبکه های اجتماعی حتما و باید مورد توجه قرار بگیرد .
فعالیت موفق باید از باء بسم الله تا تای تمّت آن برنامه ریزی شده باشد . چیزی که طراحان شبکه های اجتماعی برای حداکثر استفاده از حضور اعضای خود ، صفر تا صدش را برنامه ریزی نموده اند و ما اگر بخواهیم دچار انحراف نشویم حتما باید به آن توجه نماییم .

تعریف هدف :

کاربرانی که می خواهند با گرایش دینی به عرصه ی بین المللی شبکه های اجتماعی قدم بگذارند باید برای خود یک هدف جامع تعریف نمایند . باید دید که هدف از حضور در فضای مجازی چیست ؟ و وقتی هدف را برای خود تعریف کردیم بسنجیم که آیا انتخاب این هدف ، درست و بر اساس نیازهای اشباع نشده ی کاربران حوزه ی دینی شبکه های اجتماعی هست یا خیر !

تعریف راهکار فعالیت بر اساس تخصص ها:

پس از تعریف هدف ، بر اساس توانایی های خود  باید به راهکاری برای تحقق هدف دست پیدا کنیم . به عبارتی باید برای خود یک نقشه ی راه ترسیم نمائیم . نقشه ای که برای تحقق هدف بر اساس تخصص های ما ترسیم شده باشد .
لازم به ذکر است که اگر تخصصی نداریم یا باید آنرا به دست آورده و کسب نماییم و یا از حضوری بی تخصص در شبکه های اجتماعی خودداری نمائیم .

رهبری عزیزمان در خصوص کسب تخصص و اهمیت آن در راستای استفاده از فضای مجازی می فرمایند :

علاوه بر این، ابزارهای تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما برای ترویج معارف اسلامی چه استفاده‌ای کردید؟ نظام اسلامی یک چنین خدمتی به ما معممین و روحانیون کرده. مگر میتوانیم خودمان را کنار بگیریم؟

بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی

همانطور که ملاحظه می فرمائید ایشان بر یادگیری این فضا تاکید می کنند اما خب چقدر از عزیزانی که امروز هرکدامشان رد بین مذهبی ها برای خودشان شاخی(!) شده اند این فضا را خوب می شناسند ؟! و آیا اصلا این فضا را می شناسند ؟!!

اتحاد با سایر مذهبیـون با گرایش واحد بر ای تحقق هدف :

پس از شناسایی حلقه های فعالیت ، لازم است جهت تحققِ هدفِ واحد ، گروه های مذهبی با یکدیگر ائتلاف تشکیل دهند .در تشکیل ائتلاف باید به کار گروهی و خرد جمعی با مدیریت واحد اعتقاد داشت . چیزی که متاسفانه ما ایرانی ها در آن ضعف فراوان داریم . هم کارگروهی مان ضعیف است و هم برای پذیرفتن مدیریت واحد،خواسته های فردیمان از هر چیز دیگر برایمان مهمتر است و متاسفانه اهداف تشکّل و ائتلاف ، در رتبه ی بعد از سلایق و خواست هایمان قرار دارد .
چیزی که امروز شبکه های اجتماعی در شبکه های مجازی به دنبال آن هستند درست کردن اجتماع ( یا همان حلقه ها) ئی است که می تواند در مقابل جامعه قرار گرفته و تجزیه ی اجتماعی جامعه ی نیروهای مومن و انقلابی را در شبکه های اجتماعی در برداشته باشد و صد البته که ما باید از این توطئه آگاه بوده و با محکم تر کردن پیوندها در ائتلاف ،تفکر اجتماع را به بطن جامعه ملحق نمائیم و از تشکیل اجتماع های متعدد که ممکن است به تجزیه ی نیروهای مومن و انقلابی بیانجامد ؛ پرهیز نماییم .

عدم توجه به جذابیت ها و توجهات کاذب :

وقتی هدف را تعریف کردیم و بعد از آن توانایی های خود را سنجیدیم باید بدانیم که در این راه ، جدابیت های کاذبی هم برای ما بوجود خواهد آمد . جذابیت هایی از قبیل تمجید های کذا و کذا و یا تقبیح های آنچنانی ، همچنین تعدد کامنت ها ، لایک ها و …که نباید ما را از رسیدن به هدف ، از راهکاری که برای خود ترسیم کرده ایم ؛ منحرف نماید .
جذابیت های کاذبی که متاسفانه خیلی از کاربران شبکه های اجتماعی را در طولانی مدت از هدفشان منحرف کرده است و مطالعه ی آثار آنها گواه چنین ادعایی است .خیلی از این کاربران با ایده و تفکرات مذهبی وارد شبکه های اجتماعی می شوند و پس از مدتی به جای اینکه بر موج احساسات سوار شوند ، موجی که موسسین این شبکه ها به دنبال ایجاد آن بوده اند به آرامی آنها را به متن گردابی که از پیش فراهم شده است ؛ می کشاند .

توجه به توطئه ی دشمن در طول راه :

آنچه مسلم می نماید و ایضا بسیار مهم بوده و از نکته های اساسی است ؛  اینست که در طول تاریخ با گذشت زمان ، شیوه های اصلیِ فاسد کردن و یا آبادانی ، عوض نمی شود . در طول این راه نباید بی تقوایی کنیم که در غیر اینصورت ، حمله و هجمه ی دشمن با همان شیوه های قدیمی فاسد کردن به سراغمان خواهد آمد . ارتباط های نامشروعی که در قالب های مختلف و با عناوین محتلف در کمین تمام فعالان مجازی خصوصا فعالان حوزه ی دین نشسته است از جمله دستاویزهایی ست که گاهی می تواند اولین و آخرین باشد !

زمین بازی :

از طرفی پس از توجه به نکات فوق از یک مسئله ی بسیار مهم نیز نباید غافل بود . با توجه به عرضه ی پهنای باند آمریکائی ناب در کشور (!) توسط مسئولین عزیز وزارت ارتباطات و بی توجهی به بومی سازی این پهنای باند ، باید بدانیم که در زمین دشمن در حال بازی هستیم . پس اولا : باید زمین دشمن را بشناسیم
در ثانی : از دست تک تیراندازهای دشمن در امان باشیم
ثالثا : حداقل ، قدرت مقابله به مثل داشته باشیم .
رابعا : بتوانیم از خودمان دفاع کنیم .

 

طلب عافیت از درگاه احدیت :

در طول راه ، همواره باید از خداوند متعال برای رسیدن به هدف طلب توفیق نمود که اگر لحظه ای نظر لطفش را از ما برداامام خامنه ایشته شود معلوم نیست که به کجا خواهیم رفت !

 

نتیجه ی مهم : طراحان شبکه ی جهانی اینترنت  که به اعتراف متخصصین با هدف سلطه ی تجاری در کشورها و پس از آن کودتای فرهنگی و نظامی طراحی شده است ، ابزاری خطرناک بوده که استفاده ی از آن مستلزم آگاهی از زباله های آن می باشد .

در پایان توجه شما را به گوشه ای از بیانات امام خامنه ای جلب می نمایم :

امروز دشمن از همه روشها استفاده مى‏ کند. من دیروز در جمع جوانها مى‏ گفتم که امروز صدها سایت اصلى و هزاران سایت فرعى در اینترنت وجود دارد که هدف عمده‏ شان این است که تفکّرات اسلامى و بخصوص تفکّرات شیعى را مورد تهاجم قرار دهند.

 

خب حالا در این وسط عده ای دغدغه مند آمدند و گفتند به جای بازی در زمین دشمن خودمان بیائیم مثلا شبکه ی اجتماعی تولید و طراحی کنیم که اولا سرورهای آن داخل کشور باشد و از طرفی هم امنیت کاربران در آن تامین باشد . باید جهت این دغدغه مندی از ایشان تشکر کرد اما توجه به چند نکته از طراحی این عزیزان مهم تر است :

ایتدا : پرورش جریان  مطالبه گری نسل جوان حزب اللهی از مسئولین که چرا این فضای مجازی بی در و پیکر در کشور ما ، قانون درست و درمانی ندارد ؟ و یا اگر قانونی هست چرا اجرا نمی شود ؟
اگر جریان مطالبه گر در فضای مجازی جهت تصویب قانون و پس از آن اجرای آن نباشد ؛ فضای مجازی کشور از این هم که هست ول تر و بی در و پیکرتر خواهد شد .

دوم : سپردن کار به دست جوانان آتش به اختیاری که در حوزه ی دینی هم حرف برای گفتن داشته ، هم دارای دغدغه و انرژی برای انجام فعالیت های دینی هستند نه اینکه این فضا به دست عده ای شپرده شود که حکایت همان مسئولان ناآشنائی باشند که نه از تهاجم چیزی می دانستند و نه از فرهنگ سر در می آوردند !

سوم : صاحبان شبکه های اجتماعی داخلی نیز بدانند که اگر ارزشهای دینی در آن شبکه ها فدای محبوبیت و رشد شده و نظارتی در آن نباشد هم باید در دنیا جوابگو باشند و هم در پیشگاه عدل الهی . اگر این دغدغه در صاحبان شبکه های اجتماعی نباشد همان بهتر که بروند عیش و نوش و مستی را در همان پهنای باند آمریکائی الاصل بکنند و به بهانه ی تولید ملی سر جوانان را کلاه نگذارند .